Prowadzenie działalności handlowej lub usługowej to nie tylko konieczność zadbania o główne czynniki napędzające sprzedaż – odpowiednią jakość proponowanej oferty, korzystne ceny, stworzenie właściwej atmosfery oraz zagwarantowanie dobrego poziomu obsługi, ale również intensywna działalność reklamowa.
W przypadku firm prowadzących sprzedaż detaliczną produktów przeznaczonych dla klientów indywidualnych środki przeznaczone na własną promocję bywają na ogół ograniczone, jednak w interesie zarówno sprzedającego, jak i producenta wytwarzającego dostępny w miejscu sprzedaży asortyment, leży podejmowanie wszelkich kroków, które mogą doprowadzić do zwiększenia obrotu, a zatem i wzrostu osiąganych zysków.
Wiele firm wytwarzających lub dystrybuujących konkretne dobra decyduje się na oferowanie podmiotom, które z nimi współpracują różnych przydatnych artykułów, które z jednej strony wspomagają funkcjonowanie sprzedawcy, a z drugiej są nośnikiem dla reklam produktów lub marek. Dobrym przykładem takiego rozwiązania są praktyczne i przydatne w każdym punkcie sprzedaży detalicznej bilonownice. Przyjrzyjmy się bliżej ich przeznaczeniu, sprawdźmy, jaką odgrywają rolę oraz zobaczmy, z jakich materiałów mogą być wytworzone.
Co to jest bilonownica i jaką funkcję może pełnić?
Bilonownica jest niezbędnym wyposażeniem każdego punktu prowadzącego sprzedaż detaliczną, zarówno gotówkową, jak i bezgotówkową. Ma postać niewielkiej tacki – zwanej też w języku angielskim cash tray – pozwalającej na wygodne układanie banknotów i monet, paragonu, faktury lub potwierdzenia drukowanego w terminalu do płatności bezgotówkowych, jak również kart podawanych sprzedawcy. Jest przydatna tam, gdzie kupujący otrzymuje dodatkowe akcesoria, np. żetony czy karty służące do uruchomienia konkretnego urządzenia m.in. w myjni samochodowej, pralni usługowej lub parku rozrywki. Każda bilonownica ma odpowiednie wgłębienia lub ranty gwarantujące, że umieszczane na niej monety, paragony bądź karty z niej nie wypadną. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że bilonownica jest jednocześnie znakomitą powierzchnią reklamową, która może spełniać podobną funkcję jak inne materiały typu POS.
Materiały reklamowe POS (Point of Sale Materials) to różne formy przekazu reklamowego umieszczane w miejscu sprzedaży, które mają skłaniać do zakupu towarów nabywanych pod wpływem impulsu, przypominać o możliwości zakupu konkretnego rodzaju produktu czy wreszcie budować świadomość marki lub nawet prezentować klientowi konkretny wyrób. Wśród materiałów POS mogą się znajdować różne oznaczenia wskazujące, gdzie znajduje się określony produkt, budujące z nim pozytywne skojarzenia lub zachęcające do szukania dodatkowych informacji na jego temat. W kontekście różnych materiałów POS bilonownica jawi się jako dodatkowa powierzchnia reklamowa, na którą mimowolnie zwraca uwagę większa liczba klientów dokonujących zakupu. Reklamy umieszczone na jej powierzchni znakomicie sprawdzają się w przypadku produktów wybieranych już przy kasie, zwłaszcza takich, które są nabywane dość często jak np. wyroby tytoniowe, napoje, gumy do żucia, lody, słodycze czy baterie. Wykorzystywanie bilonownic jako przestrzeni reklamowej może więc być skuteczne nie tylko przy zakupach impulsowych, ale także odwodzić od wybrania produktu konkurencji czy wpisywać się w całość przekazu marketingowego, jednocześnie ograniczając przestrzeń, w jakiej mogą się pojawić reklamy konkurencji. Nierzadko bilonownice są wykorzystywane do promocji samego punktu sprzedaży, np. sklepu, stacji benzynowej, baru albo restauracji.
Bilonownice mogą przybierać różne formy. Najbardziej popularne są najprostsze modele w postaci okrągłych lub prostokątnych tacek z wyraźnym wgłębieniem oraz odpowiednim nadrukiem reklamowym albo ulotką umieszczoną w przeznaczonej do tego kieszeni. Bardziej złożone konstrukcje mają nieco większe rozmiary i często dodatkowe obrzeże, które może być przeznaczone zarówno na umieszczenie reklamówki, jak i wykończone w kolorze charakterystycznym dla konkretnej marki. Dla zwrócenia uwagi klienta coraz częściej wykorzystuje się bilonownice aktywne, wyposażone w oświetlenie LED, które albo dodatkowo podświetla umieszczoną na tacce reklamę, sprawiając, że staje się ona lepiej widoczna, albo uruchamia się dopiero w momencie, gdy jakiś element zostanie na niej ułożony. Obok ekranów LED-owych dostępne są też bilonownice z monitorem LCD, na którym wyświetlana jest reklama produktu. Dodatkowo mogą zostać wyposażone w czujnik ruchu, który będzie aktywował obraz po tym, gdy zbliży się do niej Klient. Bardzo ciekawym rodzajem bilonownic są modele, które składają się nie tylko z samej tacki, ale również gablotki, w której znajduje się model opakowania produktu lub sam produkt.
Materiały, z jakich wykonuje się bilonownice
Bilonownice muszą łączyć w sobie wysoką trwałość z atrakcyjnym wyglądem, tak by nie tylko wytrzymywać ciągły kontakt z układanymi na nich monetami, ale także zachowywać odpowiednią estetykę, ponieważ zużyty materiał reklamowy może odgrywać rolę przeciwną do tej, do której został stworzony i zniechęcać do zakupu. W przypadku modeli, w których reklama jest umieszczana w postaci wsuwanego w szczelinę czy kieszonkę wydruku, najważniejsza będzie dobra przezierność i odporność na zarysowania. Tam, gdzie nadruk jest umieszczany w postaci folii lub naklejki umieszczanej na bilonownicy ważniejsza będzie jakość powłoki zabezpieczającej. We wszystkich sytuacjach liczyć będzie się odpowiednia wytrzymałość na zarysowania i uderzenia czy działanie promieni UV, które mogłoby powodować odbarwienia.
Tradycyjnym materiałem wykorzystywanym do produkcji bilonownic jest szkło. Pozwala ono na wykonywanie tacek, które są zarazem bardzo stabilne oraz odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne, takiej jak zadrapania. Szkło w niewielkim stopniu przyjmuje zabrudzenia, dzięki czemu nie zmniejsza się jego przezroczystość. Szklana bilonownica jest ponadto stosunkowo ciężka, dzięki czemu gwarantuje dobrą stabilność i nie przesuwa się podczas pobierania z niej monet, banknotów albo wydruków.
Duże powodzenie wśród klientów mają bilonownice z tworzywa sztucznego. Do ich produkcji wykorzystywane jest wiele różnych odmian plastiku, jednak szczególną popularnością cieszą się bilonownice z polistyrenu (PS). Jest on często wykorzystywany do produkcji materiałów reklamowych i użytkowych z uwagi na wysoką przezierność oraz odporność na czynniki mechaniczne, przede wszystkim wysoką twardość i dobrą wytrzymałość na udary. Bilonownice z polistyrenu wyróżniają się wytrzymałością na uszkodzenia oraz niewielką masą, przez co łatwo można z nich wykonywać także większe i bardziej skomplikowane modele.
Wiele bilonownic powstaje przez połączenie szkła i tworzywa sztucznego. Podobny kompozyt tworzą bilonownice aluminiowe, które wykonuje się z blachy o stosunkowo dużej grubości, a następnie poddaje anodowaniu albo zabezpiecza powłoką z tworzywa sztucznego, np. PET lub PVC, co gwarantuje dobrą ochronę przed zarysowaniami, ponieważ aluminium jest dość miękkie i stosunkowo podatne na tego rodzaju uszkodzenia, a stopy o wyższej wytrzymałości mechanicznej są dość kosztowne i niepotrzebnie zawyżałyby cenę gotowego wyrobu.
Wyjątkową technologią produkcji jest wykorzystanie wielokompozytowej płyty DiBond. Produkty wykonane tą metodą są niezwykle trwałe i mogą być stworzone w bardzo szerokiej gamie barw, kształtów i nadają się do intensywnego eksploatowania.